De cultuur van het nieuwe kapitalisme
OverzichtEen leven lang werken bij dezelfde baas is er allang niet meer bij. ‘Jong’ en ‘dynamisch’ zijn de sleutelwoorden voor moderne werknemers – ervaring doet er niet meer toe. Werd er vroeger van je verwacht dat je je settelde, nu ben je ouderwets als je dat doet. Talent en vakmanschap, solidariteit en gemeenschapszin lijken niet meer te tellen. Bedrijven veranderen zelf om de haverklap van identiteit, ze reorganiseren en fuseren.
De gezaghebbende socioloog Richard Sennett laat overtuigend zien hoe de veranderingen in ons werkende leven een grote invloed hebben op onze identiteit. Managementgoeroes en hervormers verwachten alle heil van mondiale, flexibele ondernemingen. Anders dan statische, bureaucratische bedrijven bieden ze werknemers grote vrijheid en kansen op ontplooiing. Sennett stelt daarentegen dat de nieuwe economie nieuwe sociale en emotionele trauma’s veroorzaakt. Slechts een bepaald soort persoonlijkheid floreert in een fragmentarische, instabiele werkomgeving: de vrijemarkteconomie beloont mensen die op zichzelf zijn gericht en vooral denken aan de korte termijn.
Sennett geeft in dit boek niet alleen een haarscherp en genadeloos beeld van hoe de nieuwe economie ingrijpt in ons dagelijks leven, hij pleit ook voor een duurzamere vorm van werken en ondernemen.