Niet meer bij de les - Stress in het onderwijs
OverzichtSteeds weer nieuwe taken en regels en steeds meer leerlingen met problemen. Veel onderwijsgevenden, van basisschool tot hoger onderwijs, kampen met stress. Stress als gevolg van ordeproblemen, maar minstens even vaak door overbelasting binnen de schoolorganisatie.
Wonderlijk genoeg wordt de overbelaste leraar vaak aan zijn lot overgelaten. Een overspannen collega is eerder een hinderlijk probleem dan een oprechte zorg. U zult het dus zelf moeten doen. En u kunt het zelf doen. De veranderingen vanuit Zoetermeer, de naderende fusie en de almaar groter wordende klassen kunt u niet tegenhouden. Maar u kunt wel uw eigen gedachten over deze situaties veranderen en zo uw stress verminderen en zelfs voorkomen. Het zijn immers uw gedachten die bepalen hoe u zich voelt en gedraagt. In 'Niet meer bij de les' krijgt u via veel herkenbare voorbeelden en praktische oefeningen zicht op gedragsalternatieven en concrete oplossingen. Een absolute aanrader voor iedere onderwijsgevende die meester wil zijn over stress.
Peter Fokkens werkte ruim 12 jaar in het voortgezet en hoger beroepsonderwijs, als docent, mentor, onderwijsontwikkelaar en manager. In 1987 stapte hij over naar de gezondheidszorg. In verschillende leidende en adviserende functies hield hij zich bezig met kwaliteitsontwikkeling, professionalisering en onderwijsbeleid. Begin negentiger jaren startte hij Human Flow Management, een adviesbureau met als specialisatie het ontwikkelen en implementeren van strategisch beleid, en public affairs. Naast zijn advieswerk is hij actief als journalist en publicist.