De Zuiderzee stoomtram - De tramlijn Nunspeet-Elburg-Zwolle, 1908-1931 en de zijlijn naar Kampen
OverzichtHardcover, lichte verkleuring aan voorzijde, verder in prima staat
Zelden is een Nederlandse tramlijn zo'n kort bestaan beschoren geweest als de Zuiderzeestoomtram. Van 1908 tot en met 1931 heeft de tram het traject over het noordwestelijk deel van de Veluwe naar Zwolle (en Kampen) bereden. Toch is de herinnering aan de Zuiderzeetramweg nog volop aanwezig, niet in het minst door het fraaie materieel waarmee in die 23 jaar gereden werd. Dit boek laat veel daarvan zien. Het waren de burgemeesters van Elburg, Doornspijk en Oldebroek die al in 1899 opdracht gaven plannen voor een tramlijn te ontwerpen. Het duurde tot 1908 voor de lijn geopend kon worden. De exploitatie was in handen van de NCS, later van de SS en tenslotte van de NS.
Vanaf het spoorwegstation Nunspeet liep de lijn naar de Zuiderzeestraatweg. Langs deze weg kwam de trein via Doornspijk in Elburg. Dit mooie stadje werd doorkruist o.a. via de Beekstraat. Na Elburg ging de rit weer langs de Zuiderzeestraatweg. Even voorbij Wezep maakte de tramlijn een scherpe bocht naar rechts om bij Hattemerbroek aansluiting te krijgen bij het NCS-station aldaar. Ook in Oldebroek was vanaf 1915 een stationsgebouw voor de tramreizigers aanwezig; in Wezep was een zgn. agentschap gevestigd.
Bij Hattemerbroek kwam de tram zonder onderbreking op de grote spoorlijn terecht, waarna via de bestaande spoorbrug over de IJssel de stad Zwolle werd bereikt. In oktober 1914 werd de zijlijn naar Kampen in gebruik genomen.
Al na 9 jaar kreeg de tram met verliezen te kampen, verliezen die groter werden naarmate de concurrentie van autobussen en vrachtwagens groeide. Het gevolg was dat er vanaf 1 september 1931 geen stoomtrams meer over het traject reden. Van het tramdepot in Elburg rest o.a. nog het remisegebouw.