De barometer van de smaak - Tijdschriften in Nederland 1770-1830
OverzichtDe achttiende eeuw ontdekt de kracht van het tijdschrift. Het nieuwe communicatiemiddel is overal in Europa een groot succes. Het tijdschrift volgt de actualiteit op de voet en biedt een open discussieforum voor nieuwe ontwikkelingen op wetenschappelijk, cultureel en politiek terrein: het ideale medium voor de Verlichtingsbeweging van de achttiende eeuw. Tegen het einde van de achttiende eeuw groeit het aantal tijdschriften enorm en neemt de specialisering sterk toe.
In het cultuurhistorisch onderzoek was de aandacht tot dusver gericht op specifieke tijdschriften. In dit boek wordt voor het eerst de ontwikkeling van het Nederlandse tijdschrift als medium in de cruciale decennia rond 1800 geschetst. Sinds wanneer zijn termen als 'tijdschrift', 'redacteur', 'abonnee' en 'jaargang' in gebruik? Hoeveel tijdschriften waren er? Op welke gebieden bewogen deze zich? Wat was hun invloed op de publieke opinie?