Het prentenboek als springplank - Cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
OverzichtAnnie M.G. Schmidt heeft eens de inmiddels gevleugelde woorden gesproken: 'De weg naar het Stedelijk Museum begint bij de prentenboeken'. Er is geen boeksoort die de laatste decennia in Nederland, maar niet alleen daar, zo'n grote bloei heeft doorgemaakt als het prentenboek. Wat kan daarvan de reden zijn?
De docent jeugd- en kinderliteratuur Piet Mooren onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboek, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest.