Kemajoran - Nederlands-Indisch luchttransport tijdens de roerige jaren 1945-1950 (NIEUW)
OverzichtAan de hand van meer dan 100 interviews, dagboeken, logboeken en rapporten beschrijft Jan Hagens de Indische luchtvaart in de periode van 1945 tot 1950. De roerige periode met de belevenissen en ervaringen van grond- en vliegend personeel van KLM en KNILM wordt opnieuw realiteit, met bekende en minder bekende figuren van vliegend personeel. Technisch Bedrijf en andere takken van dienst in de hoofdrol.
De ontwikkeling van het na-oorlogse Indische luchttransport, het 19 Squadron, het KLM Interinsulair Bedrijf, de Mauritiusroute, de deelname van de KLM aan de Tweede Politionele Actie, de ervaringen van de geïnterneerden in de kampen, de oorlogsvrijwilligers, de politieke achtergronden, Marine Luchtvaart en Marineluchtvaartdienst - Kemajoran is een boek met vele feiten, veel nostalgische herinneringen en veel flash-backs, die zich laten lezen als stukjes uit een realistische oorlogsroman.
Jan Hagens beschrijft de geschiedenis op een strikt verantwoorde manier: vele jaren research, gegevens van het KLM Statisch Archief, van het Rijksinstituut voor Oorlogsdokumentatie, van de Sectie Krijgsgeschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht en van de Afdeling Maritieme Historie van de Koninklijke Marine, vormen de basis van dit prachtige boek. De vele, nooit gepubliceerde foto's, maar ook de bijlagen met onder meer een personeelslijst van het KLM Interinsulair Bedrijf 1947-1950 vervolmaken dit historisch dokument, dat voor een ieder, die geïnteresseerd is in luchtvaarthistorie of in de geschiedenis van het Nederlands-lndië, het verlangen belichaamt er kennis van te nemen.
Onder de plattegrond, waarop de situering van KEMAJORAN duidelijk is weergegeven, toont een foto van het vliegveld in 1947 één van de surplus-Dakota's ult Manila, de DT-963 (VH-REQ). Het toestel, waarvan de foto via C. Roelofs binnenkwam, vloog later onder
de registratie PK-REQ en bij 20 Squadron als T-463.