Drawing - Tekenen 87 - dessin - zeichnen
OverzichtOorspronkelijk is 'TEKENEN 87' opgezet als een Nederlandse tekeningenbiënnale. Hoewel het idee zeker nog niet verlaten is, wordt met deze eerste internationale tekeningenmanifestatie in Rotterdam voor een meer bescheiden start gekozen, mede omdat daardoor opredelijk korte termijn plannen werkelijkheid konden worden.
De nu gekozen formule houdt in, dat elk der deelnemende instituten zelf de selectie maakte bij een eigen thema, zich daarbij wel beperkend tot Westeuropese kunstenaars. Voor Museum Boymans-van Beuningen betekent dit, dat werken worden getoond van kunstenaars, die tekenen als een op zichzelf staand uitdrukkingsmiddel hanteren.
Het Centrum Beeldende Kunst koos voor tekeningen van beeldhouwers en de Rotterdamse Kunststichting besteedt in haar galeries -'t Venster en 'Westersingel 8' - aandacht aan de raakvlakken die er liggen tussen beeldende kunst en architectuur. TEKENEN-87 getuigt opnieuw van de samenwerking tussen drie gemeentelijke instanties die in Rotterdam mede voor de inhoudende uitvoering van het beeldende kunstbeleid verantwoordelijk zijn; een samenwerking die eerder al in de gemeenschappelijke organisatie van tentoonstellingen als 'Herfstsalon' en '4 Keuzen' gestalte kreeg.
Bijzonder verheugd zijnde organisatoren met de medewerking van een groot aantal galeries in Rotterdam en de regio. Door in dezelfde periode als 'TEKENEN 87' ook de tekenkunst in hun programmering centraal te stellen, geven zij ons de ondersteuning die van een eerste opzet als deze een bredere manifestatie maakt. Tenslotte gaat onze dank uit naar de deelnemende kunstenaars en de bruikleengevers. Zij allen waren bereid om, soms op korte termijn, de realisatie van de tentoonstelling mogelijk te maken.
Rotterdam, februari 1987, Cees van der Geer, Rotterdamse Kunststichting, Eibrig de Groot, Museum Boymans-van Beuningen. Hans Walgenbach, Centrum Beeldende Kunst.