Met vuurstaart en ratelend geluid - V1-aanslagen op Blerick en Wageningen
OverzichtOver de voor velen traumatische gebeurtenissen in Renkum en Wageningen op 26 maart 1943 is al veel geschreven. De laatste tijd geven verhelderende nieuwe getuigenissen en gegevens beter zicht op wat er die avond is voorgevallen. In februari 2012 verscheen V1 Verslag van een zoektocht naar de waarheid Deel 2. In dit verslag wordt het rampzalige gebeuren van 26 maart 1943 vanuit een andere hoek benaderd.
Mijn opvatting is hetzelfde gebleven. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de waarnemers die op 26 maart 1943 in Wageningen bepaalde indrukken opgedaan hebben, deze later in de plaatsen waar zij geëvacueerd waren, ruimschoots hebben kunnen vergelijken met de toen overkomende en neerkomende V1's. Zij wisten het zeker. Het is niet voor te stellen dat zoveel volwassen mensen met een normaal verstand, ogen en oren, zich massaal vergissen: zij zijn op 26 maart 1943 getuige geweest van het inslaan van een V1. Vooral voor de nabestaanden van de slachtoffers en voor hen die destijds in Renkum en Wageningen woonden, blijft het van belang dat dit wordt vastgesteld.
Gerard Olinga, hoofdredacteur van het blad van de Historische Vereniging Oud-Wageningen, was vanaf de eerste publicaties van mijn hand sceptisch. Hij stelde een diepgaand onderzoek in, waarbij hij o.a. de archieven van de RAF in Londen en het Gemeentearchief in Wageningen heeft doorgespit, om te zien of er mogelijk een Engelse bom gevallen kon zijn! Dit had als resultaat een lijvig boek waarin veel verschillende facetten worden belicht en waarin wordt aangetoond dat er mogelijk een Engelse bom is neergekomen. Hij meent te be-wijzen dat er van een V1 géén sprake kan zijn! De nieuw gevonden gegevens en getuigen en het onderzoek van Olinga, waarvan gebruik gemaakt mocht worden, vormen voldoende aanleiding om alle bewijsmateriaal en hypothesen nog eens grondig te onderzoeken.
Doelstelling
Aantonen dat op 26 maart 1943 in Wageningen een V1 is geëxplodeerd, waardoor 27 inwoners het leven verloren en dat dit opzettelijk door de Duitsers is gedaan. Nabestaanden en de stad hebben er recht op dit te weten. Er zijn mensen die stellen dat er in archieven niets over de ontwikkeling van de V1 te vinden is, en dat er daarom van een vliegende V1 op 26 maart 1943 geen sprake kan zijn! Dit argument gaat voorbij aan het feit dat er in oorlogssituaties gebeurtenissen plaatsvinden die niet worden genoteerd. Deze situatie doet zich voor bij de verslaglegging van de manier waarop de V1 heeft 'leren' vliegen. Over de moeilijkheden bij de lanceerhellingen is veel bekend. Maar over de tests die elk nieuw vliegtuig moet ondergaan, dus ook de V1, is heel weinig te vinden. Maar er zijn wel veel getuigen!
Daarom is de doelstelling van dit onderzoek aan te tonen dat de 27 doden in Wageningen en de 17 in Blerick, waarover later meer informatie, door moedwillig Duits toedoen zijn gevallen en daarmee gerechtigheid verkrijgen voor de slachtoffers, voor de nabestaanden en voor de historie van beide plaatsen.