Fotoboek Wageningen
OverzichtDit boek wil door middel van oude foto's, prenten en tekeningen een beeld geven van het Wageningen van (ongeveer) de eerste helft van deze eeuw, een periode die tot 1914 - het begin van de eerste wereldoorlog - als het ware nog verankerd lag in de negentiende eeuw. Een periode ook die zo verschillend is van de wereld waarin wij leven, een tijd die eigenlijk nog maar kort achter ons ligt. Oude foto's brengen iets weemoedigs mee, ze hebben de tijd stilgezet, de tijd vastgelegd en ze halen het verleden terug. Ze laten nu zien wat indertijd door een vorige generatie gezien kon worden.
Er is in Wageningen veel, zeer veel veranderd. Vele straten, wegen, buurten hebben een complete gedaantewisseling ondergaan. De geschiedenis heeft hier en daar diepe sporen getrokken. Niet alleen dat de oorlog grote wonden heeft geslagen, maar ook de alom aanwezige naoorlogse stadsvernieuwingsdrift is aan Wageningen bepaald niet voorbij gegaan.
Dit boek wil ook een beeldverhaal zijn dat de lezer langs bepaalde routes meeneemt door het Wageningen van onze ouders en grootouders. Daarbij wordt tevens - hier en daar zelfs tamelijk uitvoerige - toelichting gegeven en worden naar ons gevoel interessante feiten vastgelegd. Wageningen wordt over het algemeen vereenzelvigd met de Landbouwhogeschool. Maar er is ook nog een ander Wageningen, nl. dat van "handel en nijverheid". Door een korte beschrijving van het ontstaan en de groei van een negental van de bedrijven die de naam Wageningen hebben uitgedragen vaak tot ver buiten onze landsgrenzen, hebben wij gemeend aan dit facet wat extra aandacht te moeten besteden.
Bij de samenstelling van dit boek is er naar gestreefd een herhaling te vermijden van foto's welke in eerder verschenen fotoboeken over Wageningen geplaatst zijn. Wij denken hierbij in het bijzonder aan de uitgaven "Wageningen/Rhenen in oude Ansichten" door mevr. A.W. v.d. Bunten "Wageningen in oude Ansichten" door de heer A.G. Steenbergen. Slechts in enkele gevallen, wanneer een bepaalde situatie of voortgang van het beeldverhaal dit wenselijk maakte, moest tot een zelfde afbeelding worden besloten. Laatstgenoemde auteur zal hiervoor zeker begrip hebben.
Een fotoboek als dit kan geen aanspraak maken op schoonheid, daarvoor was de kwaliteit van het reproductiemateriaal te verschillend. Vaak werden foto's opgenomen omwille van het onderwerp, ondanks het feit dat deze foto's moeilijk reproduceerbaar waren.
K. Heijers